Május 5-én ünnepélyes megnyitóval rajtolt el az egri Harlekin Bábszínház Kortárs Bábművészeti Napok névre keresztelt programsorozata. A teátrum csapata az előcsarnokban fogadta a folyamatosan szállingózó vendégeket és művészeket míg az teljesen meg nem telt.
A vendégek ezután a színházteremben gyűltek össze ahol Éry-Kovács András, a Harlekin igazgatója és a fesztivál kurátora nyitotta meg a három napos seregszemlét. Az igazgató kiemelte, hogy a drámamódszertan és a bábjáték egyre több szálon kapcsolódik egymáshoz illetve, hogy az egri teátrum immár több éves törekvését folytatja legújabb bemutatójával a Szentivánéji álommal mellyel újra a középiskolás korosztályt kívánja megszólítani.
A megnyitóbeszédek sorát Dr. Pajtókné Dr. Tari Ilona, az Eszterházy Károly Egyetem rektorhelyettese folytatta aki nem csupán az eddigi – az egyetem és a színház között létrejött – projektekről beszélt de kijelölte a két intézmény együttműködésének egy újabb, az eddigieknél ha lehet még izgalmasabb állomását is. A rektorhelyettes asszony bejelentette, hogy az Eszterházy Károly Egyetem alkalmazott bábművész továbbképzést indít annak érdekében, hogy a pedagógusképzésekben az eddigieknél nagyobb szerephez juthasson ez a művészeti forma.
Gál Judit képviselő asszony a bábművészet komplex értékmegőrző és pedagógiai szerepét emelte ki melyet alkalmasnak ítélt arra, hogy kulturális kikötőként funkcionáljon a fiatalok eldigitalizálódott világában.
A nyitóbeszédek után a Szentivánéji álom két alkotója Somogyi Tamás rendező és Perényi Balázs drámatanár kaptak lehetőséget arra, hogy bemutassák készülő darabjukat. Az alkotók részletesen vázolták célkitűzéseiket, drámapedagógiai metódusukat és rávilágítottak az ifjúsági, beavatószínházi műfaj megkérdőjelezhetetlen fontosságára is.
A beszédeket követően a megnyitó közönsége betekintést nyerhetett egy még készülő előadás kulisszái közé. Bár az alkotók törekedtek arra, hogy az élmény nézői oldalról – a félkész állapot ellenére is - könnyen befogadható legyen mégis érződött az „útkeresés, úton levés” feszültsége ami – szakmai szempontból - ha lehet még izgalmasabbá tette a bemutatót.
A Harlekin Shakespeare sorozatának új darabjában érezhetően a drámapedagógiai ambíciók a váltak dominánsabbá, azaz a középiskolás korosztályt foglalkoztató kérdések – szerelem, nemiség, elszakadás, szülő-gyerek viszony – releváns tárgyalása és annak a majdani célcsoporttal közös feldolgozása. E törekvéseknek a munkabemutató idején még látszólag áldozatul estek a bábszínházi elemek. Míg a többfunkciós, mozgó labirintusként megjelenő díszletelemek használata már kiforrott volt a kiméra-szerű, állati és emberi jegyeket is magukon viselő – egyébként roppant izgalmas - bábok még “keresték a helyüket” az előadás szövetében. Érdekes lesz látni, hogy a darab végleges alakjában mennyi szerephez jutnak majd ezek a valóban egyedi bábok illetve, hogy a pedagógiai foglalkozásokon milyen funkciót töltenek majd be.
NP